Sportitalok -- Mítosz vagy egészség?

Sokan nyúlnak a sportitalokhoz, amikor az egészséges életmódváltás elemeként kocogni, edzeni kezdenek. Vajon jól teszik ezt, vagy többet ártanak maguknak mint használnak?

Nos, a sportitalokat olyan élsportolóknak szánták, akiknek huzamosabb ideig tartó, komoly fizikai teljesítményekkel járó energia és kalóriaveszteséget kell pótolniuk. Szerintem mindenki más teljesen fölöslegesen issza.

Márpedig kizárólag az élsportolók fogyasztásából bizony nem lehetne ekkora üzletet csinálni. Ezért kreáltak a gyártók egy szép kövér mítoszt a sportitalok köré.

A sportital mérhetetlen népszerűsége a marketing abszolút diadala. Multi-milliárd dolláros modern mítosz, nem több. Higgy nekem, a sportitalok nagy része egyáltalán nem egészséges. De komolyan, bármi, ami ilyen rikító, természetellenes neon színekben pompázik, az nem lehet egészséges, a Föld nevű bolygón biztosan nem.

A sportitalok rajongói gyakran azzal védekeznek, hogy kedvencük még mindig jobb mint a szénsavas üdítőitalok. Nos, az lehet, de ettől még nem lesznek jók, hiszen a szénsavas üdítőitalok nem többek mint egy nagy rakás cukor, színezék, aroma, és ki tudja még milyen kemikáliák "gonosz, bár zseniális keveréke", megfűszerezve mérhetetlen mennyiségű pénzzel és végtelen marketing-kreativitással. Ha valami ennél jobb, attól még nem lesz jó.

De legalább jól hidratálnak, nem?

Az igazság az, hogy semmilyen bizonyíték nincsen arra, hogy a sportitalok jobban hidratálnának mint a víz, és az a rossz hírem van, hogy ha csak nem vagy több órás edzéseket lenyomó élsportoló vagy hosszútávfutó, a teljesítményedet sem javítják, sőt. Fogyasztásukkal a súlyvesztéshez nem, a súlygyarapodáshoz viszont egészen biztosan hozzájárulnak.

A kijózanító valóság, hogy némely sportital egyetlen flakonja, akár 12(!) teáskanálnyi cukrot is tartalmazhat, emellett szemmel láthatóan komoly mennyiségű színezéket, mesterséges aromákat, tartósítószereket és a mérhetetlen cukor ellensúlyozására még citromsavat is. Azt hiszem nem kell részleteznem, hogy ezek az összetevők nem éppen az egészséges életmód építőkövei. Ráadásul a citromsav egy extra veszélyforrást jelenthet, különösen a gyerekek fogaira nézve.

Mi a helyzet a rengeteg hozzáadott vitaminnal és ásványi anyaggal?

Először is, semmilyen kutatás nem bizonyítja azt, hogy a mesterségesen hozzáadott vitaminok, ásványi anyagok valóban be tudnának épülni, azaz képes-e, vagy milyen mértékben képes az emberi szervezet hasznosítani őket. A létező kutatásokat olyan kutatók végezték, akiket a sportital gyártók finanszíroztak... Ezt nem szükséges kommentálni.

Másodszor, pl. a mesterségesen hozzáadott ásványokkal az a baj, hogy a természetben soha nem fordulnak elő önmagukban, éppen ellenkezőleg, mindig egy adott környezetben, más anyagokkal együtt (rostok, olajok, vitaminok, színanyagok, cseranyagok, stb.), amelyek mind szerepet játszanak abban, hogy a szervezeted fel tudja dolgozni őket.

Harmadszor, ott van a vitaminok problémaköre. A C-vitamin jó példája ennek. Azokba a termékekbe amik hozzáadott C-vitamint tartalmaznak, szinte minden esetben aszkorbinsavat tesznek. Az aszkorbinsav, a C-vitamin "hatóanyaga", de nem maga a C-vitamin, ami egy természetes vegyület és mást is tartalmaz mint az aszkorbinsav, és ugyanúgy mint az ásványok esetében, a természetben soha nem fordul elő önmagában.

Nem tudunk C-vitamint levenni a fáról ugye? Narancsot, citromot viszont igen, ahogyan pl. egy tökéletes magyar paprikát is, ami az emberi szervezet számára felismerhető és tökéletesen feldolgozható értékes mikro-tápanyagok összetett forrása.

Ha úgy érzed, hogy vitamin- és tápanyag-utánpótlásra van szükséged akár a sporthoz, akár az egészséges élethez, akkor fogj meg inkább egy nagy rakás gyümölcsöt vagy zöldséget, turmixold őket össze pl. zöld teával, rooibos teával, vagy akár kedvenc natúr UKKO teakeverékeddel, és máris egy friss, egészséges, hatékony, finom és tökéletesen hasznosítható értékes, összetett tápanyagforrásra tettél szert.

Akkor kinek jók a sportitalok?

Ha élsportoló vagy, és nap-mint nap emberfeletti munkát végzel, amivel 6000 kalóriát égetsz el, és nem tudsz eleget enni ahhoz hogy mindezt pótold, akkor a sportitalok, cukortartalmuknál fogva jók lehetnek az extra energiaszükséglet pótlására.

Persze ebben az esetben is jobban jársz egy természetes, magad készítette banán alapú smoothie-val, amihez adhatsz pl. datolyát, és mézet is, az energia maximalizálása érdekében.

Minden egyéb esetben biztosan nincsen szükséged egy ennyire túlcukrozott italra. Ha te általában nem több mint 90 percet edzel egyszerre, akkor sokkal jobban jársz, ha sima vízzel, vagy éppen Cseh Laci kedvencével, az UKKO Nap Teájával hidratálod magadat, már ha megszomjaznál.

 

Fogyás és lélek kapcsolata

A fogyásra sokan csupán fizikai folyamatként tekintenek. Csakhogy megszabadulni a kilóktól komoly lelki erőfeszítést is igényel.

Részletek

Fogyókúrás reggeli, ami hizlal?

Vajon minden élelmiszer olyan egészséges és biztonságos, mint ami elterjedt róluk, vagy csak a marketingben erősek?

Részletek

8 étel amitől nem hízol meg

Van egy jó hírem! Léteznek olyan ételek, amiket bátran ehetsz bármikor, mert szinte egyáltalán nem hízol meg tőlük. Ismerd meg őket!

Részletek

Anyatejes jégkrém babáknak?

Az interneten terjed az elsőre remekül hangzó ötlet, miszerint anyatejből készült jégkrémmel hűsíthetjük kisbabánkat a kánikulában. Vajon jó ötlet ez?

Részletek

Éhezés nélkül is lehet tartósan fogyni!

Az én olvasatomban tartósan fogyni annyit tesz, hogy olyan egészséges életmódot választasz, amit életed végéig fenntartható, méghozzá megerőltetés nélkül.

Részletek

Szénhidrátok a célkeresztben - Jó neked?

Mire jók a szénhidrátok, egyáltalán jó-e neked ezeket fogyasztod és hogyan függnek össze a fogyással? Ezekre keresem a választ.

Részletek

Érdekel a tartós fogyás titka?

Azt nem tudom titok-e, de összegyűjtöttem a tartós fogyás 6 legfontosabb aranyszabáját, plusz még néhány jó tanácsot ami segíthet neked.

Részletek

Napi egy alma az orvost távol tartja?

Nos, ezt nem tudom megígérni, de az biztos, hogy az almának nagyon magas a pektin tartalma, ami pedig jó hatással van a koleszterin szintünkre.

Részletek

A rágás fontosságáról

Rágás nélkül nincs bélműködés, nincs emésztés, mégis sokan alábecsülik a fontosságát. Ahhoz, hogy tápanyagok „kioldódhassanak” az ételt aprítani kell.

Részletek

A glikémiás indexről

Akik súlyproblémával küzdenek, kézenfekvő volna úgy kerülni a feldolgozott szénhidrátokat, akár ördög a szenteltvizet.

Részletek
 
 

4 gyermekes családapa, Celluláris Medicina Tanácsadó, a Természetes Gyógymódok Szakértője, az UKKO Tea családi vállalkozás tulajdonosa.

Neked ajánljuk

Útmutató refluxosoknak

Reflux kisokos

A csodálatos zöld tea

Teák és gyógynövények

Napi egy alma az orvost távol tartja?

A természetgyógyász tanácsai

 
Copyright 2013-2018  |  UKKO Hungária Kft.