Éhezés nélkül is lehet tartósan fogyni!

A tartós fogyás alatt nem csupán a jojó effektus nélkül fogyókúrázást értem. Az én olvasatomban tartósan fogyni annyit tesz, hogy egy olyan egészséges életmódot választasz, amit akár életed végéig fenn tudsz tartani, méghozzá megerőltetés nélkül. Ha ezt meg tudod tenni, a fogyás szinte csak mellékhatás lesz a számos egészségre gyakorolt jótékony hatás mellett.

A tartós fogyáshoz vezető életmód talán legfontosabb eleme, az étrend megváltoztatása. Nem mindegy mit eszel és az sem hogy mikor. Ebben a témakörben szeretnék most néhány tippet adni neked, remélve hogy megadom a kezdő lökést, hogy te is az egészséges, fenntartható táplálkozás útjára lépj, és anélkül fogyj hogy koplalnod kellene.

Koplalás helyett egyél értékes ételeket

Nagyon sok hatásos fogyókúra létezik, tele van velük az internet. Többségükkel az a bajom, hogy kampányszerűek és hosszútávon nem fenntarthatóak. A "reggelire fél grapefruit, ebédre 2db főtt tojás, vacsorára csirkemell vegyes zöldségkörettel" típusú diéta idővel talán fogyáshoz vezet, de meddig lehet ezt csinálni és milyen áron? Az ilyen diétát csak kiizzadni lehet, és a vége általában nagy zabálásokba torkollik, így a kilók máris kamatostól jönnek vissza.

Én abban hiszek, hogy a hosszútávon fenntartható fogyáshoz nem kockás füzetre és kalóriaszámlálásra, és nem is koplalásra van szükség, hanem a vacak kaják és az üres szénhidrátok száműzésére és értékes élelmiszerekre cserélésére. Úgy is mondhatnám, hogy ne kevesebbet egyél, hanem jobbat.

Ehhez elsőként számot kell vetned mindazzal ahogyan és amiket jelenleg eszel. Vedd sorra a szokásos étkezéseidet, és nézd meg mikor, milyen értéktelen, vagy egészségre káros elemeket tartalmaznak.

Leszámolunk a legfőbb ellenséggel, a nassolással!

Nem kertelek. A főétkezések közötti nassolásokat egy az egyben fel kell számolnod.

Az életmódodtól és az aktivitásodtól függ hogy naponta 2-3-5 vagy 6 főétkezésre van szükséged. Viszont a chips, a péksütemények, a csokik, bonbonok, egyéb édességek és sós ropogtatnivalók rendszeres fogyasztása a főétkezéseid között, hosszútávon garantálják az elhízást. Ezeknek nincsen helye az étrendedben, ha egészségre és hosszútávon fenntartható tartós fogyásra szeretnél törekedni.

Mielőtt lemondóan azt mondanád hogy "persze ha az olyan könnyű lenne", kérlek olvass tovább, mert olyan fegyverzetet fogok biztosítani neked, amivel ezt a csatát könnyebben megvívhatod mint gondolnád!

Több mint egy rossz szokás, avagy azelőtt nyerd meg a csatát, mielőtt elkezdődne!

Sokan a "köztes nassolásokat" csak egy rossz szokásnak, egy szerencsétlen beidegződésnek tartják, és részben igazuk is van, de én azt mondom ennél többről van szó.

Ezeket ugyanis gyakran éppen a főétkezések "kényszerítik" ki. Azaz, ha a főétkezéseid gyorsan felszívódó, egyszerű szénhidrátokkal vannak tele, akkor azokkal gyakorlatilag megrendeled a köztes nassolásokat is.

Te is tapasztaltad már, hogy a jó öreg hamburger-sültkrumpli + cukros üdítő kombináció bár gyorsan eltelít, nagyon jól lehet vele lakni, de viszonylag hamar, 1-2 órán belül már újra éhes vagy. Ráadásul az éhség amit ilyenkor érzel egy jellegzetesen "agresszív", mardosó éhség. Ilyenkor jön a munka közben elmajszolt péksüti, vagy a tévézés közbeni chips ropogtatás.

Ennek oka egyszerű. A nevük is mutatja, a gyorsan felszívódó szénhidrátok, bár hamar eltelítenek, nagyon gyorsan meg is emésztődnek és kiürülnek a gyomorból, így persze hamar elmúlik a jóllakottság érzése. Közben óriási, fölösleges energia (cukor) löketet tolnak a szervezetedbe, amit az passzív energiaraktárakban, azaz zsírtelepekben kénytelen tárolni.

A megoldás adja magát: az egyszerű szénhidrátokkal teli kajákat teljes értékű szénhidrátokat tartalmazó ételekre cseréld le, amik jóval tartalmasabbak, jobban és hosszabb ideig telítenek el, mint az egyszerű szénhidrátok, ezért kevesebbtől is jól tudsz lakni, viszont később leszel éhes. A következmény az, hogy még az elnyúlt étkezések közötti szünetekben is kevésbé, vagy egyáltalán nem is fogod kívánni a nassokat.

Ha még egy kis mozgást is be tudsz iktatni az életedbe, és rendszeresen iszod a Fogyasztó teát, hamar be fog indulni azoknak az évek során makacsul lerakódott zsírtelepeknek az elégetése.

Azért a szokás is nagy úr...

A nassolás elleni küzdelemben tehát a legtöbbet az ételeid feljavításával tehetsz (erről következő blogpostokban bővebben is olvashatsz), de nem szeretném elhanyagolni a szokás hatalmának fontosságát sem.

Ha már hosszú ideje, ugyanazokban az élethelyzetekben gyakorlod a nassolás káros szenvedélyét, akkor lehet hogy már kialakult benned egyfajta (egyébként bizonyosan enyhe) pszichológiai függőség is. Ha ez így van, akkor persze nem sokat érsz a "vegyél erőt magadon és álld meg a nassolást" típusú lózungokkal.

Erős akarattal persze sikerülni fog, de legyünk őszinték, ha ez menne, illetve ha ez bejött volna, most nem olvasnád ezt a postot :)

Én egyébként sem hiszek az azonnali és teljes nass-megvonásban, nem azért mert nem működik, hanem mert hosszútávon nem biztos hogy fenntartható, és ez kockázatot jelent a céljaid elérésében. Emellett vannak alternatív megoldások is, azaz bűntudat mentes nassolási formák.

Ropogtatnivaló alternatívák

Ilyen pl. ha a chips, ropi és társai helyett, a köles golyóhoz, a bulátához, vagy más extrudált, azaz puffasztott teljes kiőrlésű gabonához nyúlsz. A köles golyó például manapság sokféle ízesítéssel is kapható bármelyik nagy áruházban, némelyik kifejezetten finom ropogtatnivaló. Bármelyikük összehasonlíthatatlanul jobb megoldás, mint pl. egy só - zsír - cukor+egyéb egyszerű szénhidrátok jól bevált hármas-fogatából, illetve jó néhány ízfokozóból és stabilizátorból álló chips, keksz vagy ropi.

Talán nevetségesen hangozhat a chipsek, ropik, kekszek bénító íz-bombája után következő ajánlatom, de hidd el egy próbát megér. Ha rád tör a vágy, hogy filmezés közben ropogtass valamit, kipróbálhatod a répát, a karalábét vagy a zellerszárat is! Az élmény meglesz, de bűntudat nélkül nassolhatsz, sőt közben értékes rostokat, vitaminokat és ásványi anyagokat is juttathatsz a szervezetedbe, minimális szénhidrát bevitel mellett.

Édesszájú vagy? Arra is van megoldás!

Bár az előbbieknél jóval nagyobb "bűnnek" számít, még mindig az elfogatható skálán belül van ha egy müzli szelet után nyúlsz. Főként akkor, ha ezt te magad készítetted el. Nem akarom leszólni a bolti darabokat, csak mindig elgondolkodtat az összetevők gyanúsan hosszú listája.

A házi készítésű müzli szelet csupán nagy szemű zabpehelyből, mézből és bármilyen hozzáadott extra finomságból áll, mint pl. magvak gyümölcsök, ízlésed szerint (nagyon jó receptek vannak a neten). Ez a kombináció egy olyan édességet eredményez, ami kizárólag lassan felszívódó, teljes értékű szénhidrátokból áll. Nem lefekvés előtt ajánlott, de napközben, ha túlságosan elnyúlik az étkezések közötti szünet, kiválóan beválik.

Éjszakai nassolás - a legrosszabb mind közül

A nassolások között is a legrosszabb az éjszakai, lefekvés előtti nassolás, ha fogyni szeretnél. Éjjel a mozgás hiányában és a szervezeted "belassulása" következtében a nappalihoz képest jóval kisebb az energiaigény, így az ilyenkor bevitt cukor, vagy egyéb szénhidrát, fölösleges energia lesz, amit a szervezeted nem tud hasznosítani, ezért a korábban már említett passzív energiaraktárakba kerül, azaz zsírtelepekké válik.

Ha a vacsora és a lefekvés közötti idő túlságosan megnyúlna, és rád tör az éhség, jó ötletnek tűnhet pl. egy banán után nyúlni, mondván az gyümölcs, úgysem számít. Bizony számít, sőt.

Talán meglepő lehet, de ha fogyni akarsz, a gyümölcsöket egyáltalán nem ajánlom az étkezések között, főként nem este, a lefekvés előtti órákban. A gyümölcsök is sok cukrot tartalmaznak, bár ezek teljes értékű szénhidrátnak számítanak, a plusz energia nem kerül felhasználásra, és bizony zsírrá alakul.

Helyette...

Ilyen esetekben a legjobb megoldás megint csak pofonegyszerű és talán bután hangzik, de hidd el nekem, beválik.

Csak folyadékot kell inni!

Nem ismerem az ivási szokásaidat, ezért elmondom én hogyan szoktam csinálni.

Általában csak 2-3 korty folyadékot iszom egyszerre. Ha viszont egy-egy éjszakába nyúló munka miatt kicsit megéhezem, akkor ennek a mennyiségnek a többszörösét iszom meg tudatosan, azaz akár 2-3 decilitert egyszerre. Nekem ez soknak számít, de a feleségem csak mosolyog rajta :) A lényeg, hogy a szokásosnál jóval többet igyál. Ez a mennyiség eltelít fél-egy órára, ami ha nem elég, megismétlem.

Az sem mindegy mit iszol. Ha egy folyadéktól azt várod, hogy eltelítsen, akkor jó ha olyat választasz, aminek van egy erőteljes aromája, hogy az ízlelőbimbóid is kielégüljenek. Az is fontos, hogy legyen benne egy sor ásványi anyag, hogy a kimerülőben lévő (éhes) szervezeted értékes mikro tápanyagokhoz jusson (hiszen az éhség nem más mint tápanyag- és energiahiány). Talán nem meglepő, ilyenkor én az UKKO teákat részesítem előnyben. Legtöbbször a Nyugalom Teájából, vagy az Éjszakai Álomhozó Teakeverékből kortyolok nagyokat, mert mindkettőnek a rooibos tea az egyik alapanyaga, ami pedig telis tele van ásványi anyagokkal.

A végtelenségig nem lehet elnyomni ezzel a módszerrel az éhséget, de időhúzásnak teljesen jól beválik. A trükk árnyoldala, a hajnali mosdóba botorkálás, de hidd el ez nem nagy ár, ahhoz képest amit nyerhetsz vele.

Mivel az éjszakai nassolás vagy a "második vacsora" az egyik legnagyobb ellenséged ha fogyni szeretnél, ellene a legtöbbet akkor tehetsz, ha időben lefekszel. Ezt nyilván nem mindig lehet megtenni, mindenesetre törekedni kell rá, mert akár már rövidtávon is látványos eredményeket hozhat, ha kiiktatod ezt a rossz szokást az életedből.

Az étkezések közötti nassolás problémája súlyosabbnak tűnhet mint amilyen valójában. Ha tudatosan alakítod át az étrendedet, és az egyszerű, üres szénhidrátokat, teljes értékű, összetett szénhidrátokra cseréled, sokkal könnyebben fog menni mint hinnéd!

A hamarosan következő folytatásban megismerkedünk az egyszerű üres szénhidrátokkal, és azokkal az egészséges alternatívákkal, amikre lecserélheted őket. Addig is idd szorgalmasan a Fogyasztó teát, had égjenek azok a zsírpárnák!

 

Fogyás és lélek kapcsolata

A fogyásra sokan csupán fizikai folyamatként tekintenek. Csakhogy megszabadulni a kilóktól komoly lelki erőfeszítést is igényel.

Részletek

Fogyókúrás reggeli, ami hizlal?

Vajon minden élelmiszer olyan egészséges és biztonságos, mint ami elterjedt róluk, vagy csak a marketingben erősek?

Részletek

Sportitalok: Mítosz vagy egészség?

Sokan nyúlnak a sportitalokhoz, amikor az egészséges életmódváltás elemeként kocogni, edzeni kezdenek. Vajon jól teszik ezt?

Részletek

8 étel amitől nem hízol meg

Van egy jó hírem! Léteznek olyan ételek, amiket bátran ehetsz bármikor, mert szinte egyáltalán nem hízol meg tőlük. Ismerd meg őket!

Részletek

Anyatejes jégkrém babáknak?

Az interneten terjed az elsőre remekül hangzó ötlet, miszerint anyatejből készült jégkrémmel hűsíthetjük kisbabánkat a kánikulában. Vajon jó ötlet ez?

Részletek

Szénhidrátok a célkeresztben - Jó neked?

Mire jók a szénhidrátok, egyáltalán jó-e neked ezeket fogyasztod és hogyan függnek össze a fogyással? Ezekre keresem a választ.

Részletek

Érdekel a tartós fogyás titka?

"5 év alatt híztam meg, de 1 hét alatt akarok lefogyni" Gyakran hallom ezt, és mindig ugyan azt mondom: Sajnos ez így nem fog menni...

Részletek

Napi egy alma az orvost távol tartja?

Nos, ezt nem tudom megígérni, de az biztos, hogy az almának nagyon magas a pektin tartalma, ami pedig jó hatással van a koleszterin szintünkre.

Részletek

A rágás fontosságáról

Rágás nélkül nincs bélműködés, nincs emésztés, mégis sokan alábecsülik a fontosságát. Ahhoz, hogy tápanyagok „kioldódhassanak” az ételt aprítani kell.

Részletek

A glikémiás indexről

Akik súlyproblémával küzdenek, kézenfekvő volna úgy kerülni a feldolgozott szénhidrátokat, akár ördög a szenteltvizet.

Részletek
 
 

4 gyermekes családapa, Celluláris Medicina Tanácsadó, a Természetes Gyógymódok Szakértője, az UKKO Tea családi vállalkozás tulajdonosa.

Neked ajánljuk

Útmutató refluxosoknak

Reflux kisokos

A csodálatos zöld tea

Teák és gyógynövények

Napi egy alma az orvost távol tartja?

A természetgyógyász tanácsai

 
Copyright 2013-2018  |  UKKO Hungária Kft.