Glikémiás index

Ma a Glikémiás Indexről lesz szó, valamint az élelmiszerek glikémiás indexéről.

Akik súlyproblémával küzdenek, kézenfekvő volna úgy kerülni a feldolgozott szénhidrátokat, akár ördög a szenteltvizet. Ezek viszik fel gyorsan a vércukorszintet. Minél magasabb az index, annál gyorsabb a növekedés, és annál problémásabb az adott élelmiszer.

Magas glikémiás indexű szénhidrátok Alacsony glikémiás indexű szénhidrátok
Maltóz (sör) 110 Tejtermékek 30
Glükóz 100 Fruktóz 20
Sült krumpli 95 Fekete csokolád (min. 70% kakaó tart.) 22
Hasábburgonya 95 Friss gyümölcslé cukor nélkül 40
Rizsliszt 95 Quiona 35
Krumplipüré-por 90 Zöldfőzelék, paradicsom, padlizsán, cukkini, fokhagyma, vöröhagyma 15 alatt
Chips 90 Friss sárgabarack 15
Fehér kenyér 80 Teljes kiőrlésű kenyér 50
Pattogatott kukorica 85 Zabpehely 40
Gyors rizs 85 Natúr rizs 50
Fehér cukor 70 Friss gyümölcsök 30
Cukros üdítőitalok 70 Barna/sárga lencse 30
Fehér rizs 70 Vadrizs 35
Fehér tészta 70 Teljes kiőrlésű tészta 50


A dolog azért nem annyira egyszerű, hogy elég az alacsony glikémiás indexű tápanyagokat előtérbe helyezni, mivel egyéb tényezők is hatással vannak a glikémiás indexre. Például az elkészítés módja, a burgonya esetében 65-ről (vízben, héjában főzve), 70-re, ha főzés előtt meghámozzuk és 90-re krumplipüré esetében, ha sült krumplit készítünk az index 95-re is felmehet. Az ipari feldolgozás is befolyásolja glikémiás indexet, a kukorica esetében például a természetesen hagyott kukorica indexe 70, míg a kukoricapehely vagy a pattogatott kukorica indexe már 85.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a magas rosttartalom és fehérjetartalom csökkenti a glikémiás indexet. A legjobb megoldás ha teljesértékű, lehetőleg természetes állapotában lévő élelmiszereket fogyasztunk.

Figyeljünk élelmeink elkészítési módjára és arra, hogy mit mivel eszünk!

Baráti üdvözlettel
Sipos Tibor

 

Fogyás és lélek kapcsolata

A fogyásra sokan csupán fizikai folyamatként tekintenek. Csakhogy megszabadulni a kilóktól komoly lelki erőfeszítést is igényel.

Részletek

Fogyókúrás reggeli, ami hizlal?

Vajon minden élelmiszer olyan egészséges és biztonságos, mint ami elterjedt róluk, vagy csak a marketingben erősek?

Részletek

Sportitalok: Mítosz vagy egészség?

Sokan nyúlnak a sportitalokhoz, amikor az egészséges életmódváltás elemeként kocogni, edzeni kezdenek. Vajon jól teszik ezt?

Részletek

8 étel amitől nem hízol meg

Van egy jó hírem! Léteznek olyan ételek, amiket bátran ehetsz bármikor, mert szinte egyáltalán nem hízol meg tőlük. Ismerd meg őket!

Részletek

Anyatejes jégkrém babáknak?

Az interneten terjed az elsőre remekül hangzó ötlet, miszerint anyatejből készült jégkrémmel hűsíthetjük kisbabánkat a kánikulában. Vajon jó ötlet ez?

Részletek

Éhezés nélkül is lehet tartósan fogyni!

Az én olvasatomban tartósan fogyni annyit tesz, hogy olyan egészséges életmódot választasz, amit életed végéig fenntartható, méghozzá megerőltetés nélkül.

Részletek

Szénhidrátok a célkeresztben - Jó neked?

Mire jók a szénhidrátok, egyáltalán jó-e neked ezeket fogyasztod és hogyan függnek össze a fogyással? Ezekre keresem a választ.

Részletek

Érdekel a tartós fogyás titka?

Azt nem tudom titok-e, de összegyűjtöttem a tartós fogyás 6 legfontosabb aranyszabáját, plusz még néhány jó tanácsot ami segíthet neked.

Részletek

Napi egy alma az orvost távol tartja?

Nos, ezt nem tudom megígérni, de az biztos, hogy az almának nagyon magas a pektin tartalma, ami pedig jó hatással van a koleszterin szintünkre.

Részletek

A rágás fontosságáról

Rágás nélkül nincs bélműködés, nincs emésztés, mégis sokan alábecsülik a fontosságát. Ahhoz, hogy tápanyagok „kioldódhassanak” az ételt aprítani kell.

Részletek
 
 

4 gyermekes családapa, Celluláris Medicina Tanácsadó, a Természetes Gyógymódok Szakértője, az UKKO Tea családi vállalkozás tulajdonosa.

Neked ajánljuk

Útmutató refluxosoknak

Reflux kisokos

A csodálatos zöld tea

Teák és gyógynövények

Napi egy alma az orvost távol tartja?

A természetgyógyász tanácsai

 
Copyright 2013-2018  |  UKKO Hungária Kft.