Szénhidrátok a célkeresztben - Jó ez neked?

A szénhidrátok manapság kapnak hideget-meleget az egészséges táplálkozás felkent szakértőitől, és miközben nagyon népszerűek az alacsony szénhidrát tartalmú-, a paleo- vagy a gluténmentes étrendek, könnyen kialakulhat benned az a képzet, hogy a szénhidrát rossz, megfeledkezve arról a tényről hogy szénhidrát és szénhidrát között óriási (illetve sok nagyon apró de annál fontosabb) különbség lehet.

Akkor hogy is van ez? Segítek megérteni!

Mire jók a szénhidrátok, miért van szükségünk rájuk?

Szögezzük le rögtön az elején, a szénhidrátokkal semmi baj nincsen. Sőt hosszú távon elengedhetetlenül fontosak, hiszen azok a szervezeted számára az elsődleges energiaforrások, melyek a fizikai tevékenységekhez szükséges energia 50-70%-át, és az agyi aktivitás energiaszükségletének 100%-át biztosítják.

Ha valaha megpróbáltad már akár csak néhány hétre is teljesen száműzni az étrendedből a szénhidrátokat (ami nem egyszerű, hisz szénhidrátot a legkülönbözőbb élelmiszerek széles skálája tartalmaz), akkor letargiát, lustaságot, lassuló reakcióidőt és általános levertséget tapasztalhattál.

Ez a hatása a szénhidrát mentes étrendnek. Nem meglepő hisz a szénhidrátok, illetve a belőlük előállított glükóz, a szervezeted egyik legfontosabb "üzemanyaga".

Nem mindegy azonban, hogy ezt az üzemanyagot milyen szénhidrát forrásból kénytelen előállítani a szervezeted.

A szénhidrátok tehát jók, de nem mindegy milyen forrásból származnak

Hasznosság szempontjából két alapvetően különböző csoportról van szó.

1. Üres szénhidrátok

Az egyik a gyorsan felszívódó, egyszerű- vagy ahogy én hívom őket - az üres szénhidrátok csoportja. Ezek nagyon gyorsan szívódnak fel, gyorsan emésztjük meg őket. Közéjük tartozik a finomított fehér és barna cukor, a fehér liszt és a hántolt, fényezett és fehérített rizs.

Bár az üres szénhidrátok nincsenek sokan, mégis "modern" élelmiszereink 90%-ában megtalálhatóak (de lehet hogy alulbecsültem). Nem csupán a kristálycukorról, a fehérkenyérről vagy a cukros-lisztes sütikről van szó. Egyszerű szénhidrátokkal vannak tele a gyorséttermi kaják, az üdítőitalok, és szinte minden előre csomagolt élelmiszer és készétel, beleértve a tej- és húskészítményeket is. Nehéz úgy vásárolni, hogy elkerüljük őket.

Ezek az üres szénhidrátok, azonnali energialökettel szolgálnak, de mint azt te is bizonyára tapasztaltad már, ez nem tart soká, sőt, hamar fellép az "energiaválság", ami még több cukros étel utáni ellenállhatatlan vágyakozásban testesül meg. És már be is indult egy végtelen ciklus.

2. Teljes értékű, összetett szénhidrátok

A másik jóval népesebb csoportot a teljes értékű, vagy teljes kiőrlésű, összetett szénhidrátok alkotják. Ezek lassan felszívódó szénhidrátok, tehát ha ilyeneket fogyasztasz, egyrészt tovább marad meg a jóllakottság érzésed, és a szervezetedet sem terheled meg egy brutális energialökettel.

Közéjük tartozik sok zöldségféle, például a brokkoli, a karfiol vagy a borsó, a hüvelyesek, mint a bab és a lencse, a gyümölcsök túlnyomó része, az édesburgonya, illetve a teljes értékű gabonafélék, mint pl. a búza, illetve a teljes kiőrlésű búzaliszt, a zab, illetve a zabpehely, a köles, a bulgur, a hajdina, és a listát még hosszan sorolhatnám, hiszen minden ami természetes, összetett szénhidrátokat tartalmaz.

Fontos megérteni, hogy a természetben nem létezik az önmagában álló egyszerű szénhidrát, ezeket mi emberek állítjuk elő, mi tesszük ilyenné őket, méghozzá nem kis energia befektetés árán.

Természetes formában a szénhidrátok mindig rostokkal, ásványi anyagokkal és vitaminokkal együtt fordulnak elő. Hogy értsd mekkora a különbség itt egy egyszerű példa: A fehér liszt tulajdonképpen csak szénhidrát, semmi más. Ellenben a teljes kiőrlésű lisztben a búzamag minden része megtalálható, így a szénhidráton kívül, még vasat, kalciumot, foszfort, B-vitaminokat, magnéziumot, fehérjéket, enzimeket és telítetlen zsírokat is tartalmaz. Nagy különbség.

Márpedig a szervezetünk csak akkor tudja őket megfelelően feldolgozni a szénhidrátokat, ha ebben a természetes közegben találkozik velük, hisz a feldolgozás folyamatának minden lépésében szükség van a "kísérőkre".

Mi lesz a szénhidrátokkal miután megetted őket?

Ideális esetben, nagyon leegyszerűsítve az történik, hogy egy többlépcsős folyamat során a bevitt szénhidrátok, glükózzá, majd a sejtműködéshez szükséges és a szervezet számára felhasználható formájú energiává (ATP) alakulnak át.

Ebben a folyamatban a rostok jelenléte azért fontos, mert segítenek, a szénhidrátokat lassan, feldolgozható mennyiségben "adagolni". Az energiává alakítás folyamatában pedig, a szervezetnek többek között B-vitaminok és magnézium felhasználására van szüksége.

A szénhidrátokból keletkező fel nem használt energia a májban és az izomrostok között tárolódik zsírtelepek formájában. Ezek egyfajta passzív energiaraktárként működnek, azaz normál esetben a szervezet hozzájuk nyúl, amikor energiatöbbletre van szüksége.

Ez történik például fizikai munkavégzés, sporttevékenység során, vagy amikor a Fogyasztó teánk felgyorsítja az anyagcserét. Ilyenkor energiaszükséglet keletkezik, amelynek kielégítésére, a szervezet a zsírtelepekben tárolt passzív energiát használja fel. Mivel a szervezet "üzemanyagáról" van szó, találó a zsírégetés kifejezés. Ez történik normál esetben, ha összetett szénhidrátokat fogyasztasz. De mi a helyzet az üres szénhidrátok esetében?

Az üres szénhidrátok egészségkárosító hatásai

Az egyszerű szénhidrátok rendszeres fogyasztása, a vércukorszint emelkedését, ezzel együtt a hasnyálmirigy túlterhelését idézi elő, de megterheli a májat is, és végső soron nagy mennyiségű zsírképzéshez vezet.

Ezek a zsírtelepek az újabb és újabb hatalmas energialöketek hatására egyre csak gyűlnek és nőnek, megemelik a vércukorszintet, a koleszterinszintet, elzsírosítják a májat, körbeveszik az izmokat, idővel a szívet is, és gyakorlatilag mindenhol lerakódnak ahol csak lehet. Ez a jelenség a szív és érrendszeri megbetegedések melegágya.

Közben a hasnyálmirigy állandó inzulintermeléssel próbál úrrá lenni a megnövekedett vércukor terhelésen, ami lassan de biztosan inzulinrezisztenciához, majd 2. típusú cukorbetegséghez vezethet.

Az üres szénhidrátok vég nélküli fogyasztása tehát komoly egészségügyi kockázatokat rejt, de mi a helyzet az elhízással?

Az üres szénhidrátok szerepe az elhízásban

Az, hogy az energiát zsírtelepekben raktározza, majd szükség esetén felhasználja a szervezeted, normális, sőt szükséges folyamat. Ha jól táplálkozol és aktív életet élsz, akkor ez egy ciklikus folyamat. Nem keletkeznek újabb zsírpárnák, mert fizikai aktivitással és pl. Fogyasztó tea ivással felhasználtad, "elégetted" őket.

A gond akkor van, amikor pl. a hamburgerezés mindennapos, a pörköltöt nokedlivel, a rántott húst fehér rizzsel eszed és az étkezések között-után befigyel egy kis süti, chips, vagy egyéb nasi.

Ilyenkor a gyorsan felszívódó szénhidrátokból képződő energialöketek vég nélkül jönnek egymás után és a rengeteg többletenergiát újabb és újabb zsírpárnákká alakítja a szervezeted. Elbillen a mérleg és hiába próbálsz sportolni (persze ilyen étrend mellett senki nem sportol), hiába iszod a fogyiteát, azaz hiába égetsz el zsírban raktározott energiát, egyszerűen nem tud beindulni a fogyás, mert mire elégetnél egy telepet, két új keletkezik.

Én tehát mindenképpen azt javaslom neked, hogy olyan messzire kerüld el az üres szénhidrátokat, amilyen messzire csak tudod! Óriási az egészségügyi kockázat, és nagyon sok jó és finom alternatíva van, amik egészséget és hosszú távon is fenntartható, tartós fogyást biztosíthatnak neked.

 

Fogyás és lélek kapcsolata

A fogyásra sokan csupán fizikai folyamatként tekintenek. Csakhogy megszabadulni a kilóktól komoly lelki erőfeszítést is igényel.

Részletek

Fogyókúrás reggeli, ami hizlal?

Vajon minden élelmiszer olyan egészséges és biztonságos, mint ami elterjedt róluk, vagy csak a marketingben erősek?

Részletek

Sportitalok: Mítosz vagy egészség?

Sokan nyúlnak a sportitalokhoz, amikor az egészséges életmódváltás elemeként kocogni, edzeni kezdenek. Vajon jól teszik ezt?

Részletek

8 étel amitől nem hízol meg

Van egy jó hírem! Léteznek olyan ételek, amiket bátran ehetsz bármikor, mert szinte egyáltalán nem hízol meg tőlük. Ismerd meg őket!

Részletek

Anyatejes jégkrém babáknak?

Az interneten terjed az elsőre remekül hangzó ötlet, miszerint anyatejből készült jégkrémmel hűsíthetjük kisbabánkat a kánikulában. Vajon jó ötlet ez?

Részletek

Éhezés nélkül is lehet tartósan fogyni!

Az én olvasatomban tartósan fogyni annyit tesz, hogy olyan egészséges életmódot választasz, amit életed végéig fenntartható, méghozzá megerőltetés nélkül.

Részletek

Érdekel a tartós fogyás titka?

"5 év alatt híztam meg, de 1 hét alatt akarok lefogyni" Gyakran hallom ezt, és mindig ugyan azt mondom: Sajnos ez így nem fog menni...

Részletek

Napi egy alma az orvost távol tartja?

Nos, ezt nem tudom megígérni, de az biztos, hogy az almának nagyon magas a pektin tartalma, ami pedig jó hatással van a koleszterin szintünkre.

Részletek

A rágás fontosságáról

Rágás nélkül nincs bélműködés, nincs emésztés, mégis sokan alábecsülik a fontosságát. Ahhoz, hogy tápanyagok „kioldódhassanak” az ételt aprítani kell.

Részletek

A glikémiás indexről

Akik súlyproblémával küzdenek, kézenfekvő volna úgy kerülni a feldolgozott szénhidrátokat, akár ördög a szenteltvizet.

Részletek
 
 

4 gyermekes családapa, Celluláris Medicina Tanácsadó, a Természetes Gyógymódok Szakértője, az UKKO Tea családi vállalkozás tulajdonosa.

Neked ajánljuk

Útmutató refluxosoknak

Reflux kisokos

A csodálatos zöld tea

Teák és gyógynövények

Napi egy alma az orvost távol tartja?

A természetgyógyász tanácsai

 
Copyright 2013-2018  |  UKKO Hungária Kft.